Mooi verteld: Attero
Attero is een landelijk en internationaal opererend milieubedrijf dat al ruim 90 jaar actief is in het terugwinnen en hergebruiken van de energie en grondstoffen uit afval. Zo verwerken bijvoorbeeld de afvalenergiecentrales van Attero restafval tot energie. Veiligheid is daarbij één van de belangrijkste pijlers en er wordt continue gestreefd naar verbetering op dit gebied.
Mensen moeten daarom goed geïnstrueerd zijn voordat ze op één van de locaties van Attero komen werken. In het kader hiervan kreeg iedereen aan de poort bij Attero een instructiefilm te zien, de zogenaamde ‘poortfilm’. Deze stamde alweer uit 2005 en was nodig aan vervanging toe! En dáár komt Applepie weer in beeld!
"Het voelt altijd weer vertrouwd aan.”
De samenwerking
Applepie werkt al vele jaren samen met Attero en we kennen het bedrijf en het merk inmiddels goed. Daniëlle van de Mortel, Adviseur Marketing & Communicatie bij Attero: “De samenwerking is begonnen bij mijn voorgangers. Hoe dat precies ontstaan is weet ik dus niet. Wat ik wel weet is dat ik nooit de behoefte voel om ergens anders heen te gaan. De samenwerking is vlot en snel. Ook de communicatie met één vast contactpersoon werkt heel prettig. Het voelt altijd weer vertrouwd aan.”
De opdrachten die we voor Attero oppakken variëren van de realisatie en het onderhoud van de website tot de opmaak van al het drukwerk. Daniëlle: “Het is fijn dat - wanneer je zelf een idee hebt - Applepie jouw idee omzet naar een sprekend ontwerp. Ze zorgen voor de technische kant, maar verliezen daarbij de huisstijl niet uit het oog. Ze zijn flexibel en leveren consistent werk van een hoog niveau. Zelfs als iets een haastklus is, wordt er niet ingeleverd op kwaliteit.”
De poortfilm
Samen met Attero zijn we dan ook aan de slag gegaan met de stijl en de inhoud van de nieuwe instructiefilm. De uitdaging was om ervoor te zorgen dat de instructies voor iedereen duidelijk zijn, onafhankelijk van de taal die door de medewerker gesproken wordt. Om dit te bereiken is ervoor gekozen om de instructies in drie taalversies te beschrijven en dit te begeleiden door een animatie met pictogrammen.
Daniëlle: “Veiligheid binnen Attero vraagt veel van de mensen die op onze locaties werken. Tel daarbij op dat er veel verschillende talen gesproken worden. Dan kun je dus niet met tekst werken en moeten afbeeldingen duidelijk maken wat je bedoelt. Applepie heeft ons geholpen om alle instructies helder in kaart te brengen en om te zetten tot een mooi eindresultaat dat perfect aansluit bij ons merk”.
"Een mooi eindresultaat dat perfect aansluit bij ons merk."
Om er zeker van te zijn dat de film ook écht voor iedereen duidelijk is, is er een online test gekoppeld aan de film. Na afloop van de film krijg je 15 wisselende vragen om er zeker van te zijn dat de instructies goed begrepen zijn. Als minimaal 12 vragen goed beantwoordt zijn, ontvang je een certificaat dat je een jaar lang toegang geeft tot de locaties van Attero. Dit certificaat is persoonsgebonden en direct te downloaden via een link, maar hij wordt ook toegestuurd via de mail. Wanneer het certificaat (bijna) verloopt kan men de vragenlijst opnieuw doorlopen om zo het certificaat weer te vernieuwen.
Daniëlle: “Gaandeweg het project kwamen er steeds meer vragen en opmerkingen vanuit de organisatie om de animatie nog verder aan te scherpen en extra functionaliteiten toe te voegen aan de vragenlijst. Applepie gaat hier altijd heel flexibel mee om waardoor het eindresultaat voldoet aan ál onze wensen en eisen. Met deze poortfilm kunnen we weer de nodige jaren vooruit!”